Ara farem molta xarxa

Com deia en un post anterior, ARA iniciem una nova aventura. ARA és el moment. ARA neix. ARA, i aquí. L’ARA ja és aquí. I arriba per quedar-s’hi. I per fer molta xarxa. 😉

Ara farem molta xarxa

A la redacció del diari ARA ens sentim pares i mares. Tots els que la poblem aquests dies veiem com pinten les parets de l’habitació del nen. O com hi posen els mobles. Això creix. Pas a pas. A 47 dies per veure el nounat, les instal·lacions es condicionen per rebre’l amb totes les alegries possibles a dins, i també a fora. Ho percebem. Es palpa al carrer i a la xarxa. Hi ha moltes ganes d’aire fresc i noves maneres a la premsa catalana. Les més de 18.200 persones que ens acompanyeu al Facebook i les 2.700 que ens seguiu al Twitter sou tots companys de ruta. […]

(SEGUIR LLEGINT A ARAFAREMUNDIARI.CAT)

Apunts del #BCNMediaLab

L’ús que els periodistes han de fer de les xarxes socials, i principalment del Twitter, és un debat que tenim a moltes redaccions dels mitjans. Aquí, allà, i més enllà. Ahir a Barcelona es va fer la primera sessió del #BcnMediaLab, amb un debat sobre aquesta qüestió. Hi van participar Saül Gordillo, director de l’ACN, Rosa Alba Roig, coordinadora de continguts multiplataforma de TV3 i l’advocat especialitzat en Dret d’internet, Sánchez Almeida.

He de dir que no en vaig treure cap conclusió clara. Al contrari: li vaig anar donant voltes al llarg de la bona estona que vam estar a l’acte i la nebulosa de dubtes és encara més gran.

Per il·lustrar com va anar la xerrada, tot seguit comparteixo les anotacions que vaig fer, ponent a ponent.

Rosa Alba Roig:

  • TV3 està fent una guia d’ús dels Social Media per al seu personal. Ja fa temps que monitoritza les seves marques.
  • TV3 estudia cas per cas cada marca (programa, etc..) i pacta amb la direcció què i com vol fer a la xarxa
  • Roig apuntava com a normes bàsiques “no fer a la xarxa el que no fas a casa, no revelar informació confidencial i no agredir companys“. El mateix que la ‘vida normal’, en teoria.
  • “A TV3 encara ens queda per aprendre, tot i que ho estem impulsant molt”
  • “Crec que ens equivoquem si volem ser ciutadans quan som periodistes”
  • Un és periodista les 24 hores dels 7 dies de la setmana i durant els 365 dies de l’any
  • “El discurs ha de ser com ajuden les xarxes socials al mitjà i com ho incorporem. Estem usant el 2.0 per fer d’emissors, enlloc de fer una comunitat que construeix informació”
  • “Hem d’integrar aquestes eines en la producció d’informació”

Saül Gordillo:

  • L’ACN, que recentment ha editat el seu llibre d’estil, ha trencat tabús perquè no és normal que una agència estigui a Twitter, Facebook, Youtube, etc…
  • La gràcia, deia Gordillo, és que en aquest cas “el primer malalt d’aquestes eines és el propi director”.
  • Creu que fer una guia d’ús és criminalitzar les xarxes socials donant per suposat que allà les persones es comporten com a hooligans. Diu que seria “posar la bena abans de la ferida”.
  • “Si tot el dia critiques el teu mitjà o en malparles a la xarxa i en reveles problemes interns, és la persona que ho fa qui té el problema”
  • “Benvinguts siguin aquests ‘problemes’ en què la gent et veu sempre com a periodista, i no com a ciutadà, que també pots tenir opinions i ser rigorós en la teva feina
  • “El periodista ha de ser algú que vulgui jugar en aquest món, no només anar a la feina i prou. Això s’ha acabat”
  • “Hi ha més contingut que mai i menys periodisme que anys enrere”
  • “Cal sempre citar la font, sigui Twitter o una roda de premsa, perquè el lector sàpiga interpretar el valor d’aquella informació”.

Carlos Sánchez Almeida:

  • Sánchez-Almeida recordava que “el periodista és també un ciutadà, al que no se li pot limitar la llibertat d’expressió
  • En tot cas, “qualsevol limitació ha de ser pactada per contracte, però que segurament seria declarada nul·la per la justícia”
  • Recomana “posar un petit avís que les opinions en aquest mitjà són cosa de la persona física com a tal”.
  • Tot el que signem amb noms i cognoms serà el nostre currículum de per vida
  • “Es pot posar per escrit una línia editorial pel mitjà, però no pel que digui el periodista”

La xerrada fou molt i molt interessant. Com deia, fa pensar molt sobre l’ús del Twitter en el periodisme. Els mitjans han de posar la ma a les eines personals que té el periodista? Aquest és conscient del seu lligam amb la marca mediàtica? S’ha de sobreentendre que tot va lliurement per separat? Ni en tinc la solució, ni aquesta crec que existeixi. Què en penseu?

Per concloure, una frase d’Almeida: “Menys parlar de Facebook i més parlar a Twitter“. Doncs això!

(La foto és d’ACN)

La Catedral és a lloc

Apunt ràpid: Aquest matí he tret el cap per la Plaça de la Catedral, el punt neuràlgic de la batussa d’ahir. Això és el que hi he vist:

No hi ha cendres, ni crits. Hi ha un turista, que grava un vídeo. O una turista que fa una foto. I uns músics que canten a les escales de la Catedral de Barcelona. L’ambient és de normalitat en un matí de sol. Pocs rastres permeten ensumar que fa menys de 24 hores d’una batalla campal en aquell escenari. No era una manifestació, eren massa persones amb ganes de brega.

Com cada dijous des de fa 30 anys el mercat gòtic llueix a la plaça de la Catedral de Barcelona. Avui s’hi ha instal·lat amb normalitat. En queden pocs rastres, del 29S. S’hi poden trobar, això sí, tres rajoles arrencades. Una operari que les reestableix comenta que van ser usades per tirar-les pel cap de la policia. Una redactora de Telemadrid les utilitza com a prova dels fets per la seva crònica.

Els vidres d’accés al pàrquing subterrani estan trencats. En canvi, a l’edifici de Catalunya Caixa els cristalls blindats van defensar l’entitat. Només hi regalima una gota després que hagin esborrat les pintades. No poden dir el mateix les sucursals bancàries de l’altra banda del carrer. A la calçada hi ha algunes tanques tombades. Res fora de lloc. La música sona a les escales de la Catedral.