Gestionar una crisi d’estat

Quan es produeix una crisi és sinònim de situació desagradable. En política les situacions desagradables solen ser ocultades pels responsables polítics, i si els periodistes les enganxem solem agafar la barra i sucar-hi pa. En esport, les crisis es produeixen sovint pels mals resultats d’un equip. En societat, les crisis solen implicar moltes llàgrimes i tragèdies en moltes famílies. Avui a Barajas se n’ha viscut un exemple, amb més de 150 morts per un accident d’avió a Madrid. Feia 25 anys que no succeïa. En tot això en surt esquitxat el govern (ràpidament ha enviat el president i alguns ministres a visitar els familiars), Aena, Spanair (que de seguida ha substituït la seva web habitual d’ofertes per un comunicat i han fet una roda de premsa urgent), a banda de la companyia fabricant de l’avió, etc.. De tot plegat, també destacar que TV3 n’ha sabut treure un tema en positiu, el cas de la Laura.

A hores d’ara no sóc expert en comunicació de crisi, si bé és la meva voluntat anar-ne estudiant mica en mica. Si més no me’n vaig documentant i en alguna ocasió n’he elaborat algun esbós sense haver-lo de dur a terme, afortunadament. És un camp a tenir molt en compte pels que ens volem dedicar al sector.

Imatge impactant de la riuada d'ambulàncies

Imatge impactant de la riuada d'ambulàncies

Tot és molt bonic… fins que peta. I no em vull ni imaginar la tarda que han degut tenir els directors de Comunicació d’Spanair, de la Moncloa, etc.. Els toca atendre els mitjans (alguns dels quals busquen morbo pur i dur), facilitar tota la informació i que aquesta sigui verídica, i evitar interferir en les investigacions i respectar la sensibilitat dels familiars de les víctimes. Poca cosa. Per cert, que una de les imatges que més m’ha impactat veure és la processó d’ambulàncies que anaven entrant a Barajas.

Per una tarda que m’he passat a internet veient què deien els mitjans digitals, i els comentaris que feia la gent pel twitter sobre l’accident. També he anat reflexionant sobre situacions de crisi. Com que no sóc el més indicat encara per parlar del tema, deixo tot seguit uns enllaços de referència perquè pugueu rebre una pinzellada sobre situacions de comunicació de crisi:

I remenant per internet, via Google Reader, trobo un primer anàlisi amb certes preguntes de Jorge López que donen a pensar sobre la situació de l’accident. Per això hi són els blogs, per compartir coneixements i experiències.

Etiquetes:  , ,

Leave a reply

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>