Apunts del Marca Ciutat

Tenia pendent un post per parlar del Marca Ciutat, el congrés de citymarketing al què vaig assistir, a Roses, els dies 20 i 21 de juny. Dies abans ja vaig fer-ne un apunt previ i, un cop passat l’esdeveniment ja tinc ganes que arribi la propera edició, també a Roses, els dies 19 i 20 de juny del 2010; doncs em va agradar. La organització va anar a càrrec d’en Marc Teixidor i en Pau Canaleta, a qui cal felicitar.

D’entrada -o potser seria més correcte dir de sortida- la sorpresa va recaure en el poc públic. Puntualitzo: hi havia un centenar d’assistents, però pels temes i per l’interès dels continguts haurien d’haver tret el cap pel bonic teatre de la localitat empordanesa molts més representants d’altres municipis. Els temes que es varen tractar foren bàsicament comunicatius, com posicionar les ciutats en el difícil món turístic. Una ciutat ha de mostrar un tret diferencial i característic propi. No pot ser igual una que l’altra. Ha de saber trobar aquell punt (que segurament es podria cercar en la seva història) perquè els visitants puguin construir una experiència visitant-la. Aquesta era una de les impressions d’Antonio Núñez, expert en storytelling i que va parlar del relat de les ciutats.

Eminències

De les moltes ponències que hi va haver em quedo amb un parell de noms. Diuen que un no es pot morir sense haver plantat un arbre, però jo hi afegiria que és imprescindible no fer-ho sense, abans, haver escoltat a experts com Toni Puig i Lluis Pastor. Dos genis dels que val la pena parar l’atenció (i procurar ser educat i vigilar que no caigui la baba quan se’ls escolta). A Pastor el podem sentir cada divendres al Món a RAC1 amb la secció El comunicòleg. Puig destacava que cal una unificació de la imatge, i que és vital disposar d’un catàleg de serveis. Tanmateix, remarcava que alguns errors que es cometen són “pensar en al comunicació com una despesa” o que cal deixar de pensar “només en els gabinets de premsa o la publicitat caduca”.

Internet

I va sortir, com no podia ser l’altra manera, la xarxa. I és que, on recorrem abans d’anar a un destí? Certament, abans d’anar a passar un cap de setmana a Roses el primer que vaig fer va ser buscar sobre aquesta població a Google. Per tant, cal tenir present què es diu a la xarxa i conversar. D’això en va parlar un messi en el tema, a qui, per cert, he manllevat la foto d’aquest post. Albert Medran destacava que “la participació és clau” i que cal “escoltar el que es diu, intervenir”. Va posar un punt de realisme en afirmar que “no tothom mira internet, però va creixent. El Feedback és 24×7”. Les ciutats han de ser intel·ligents, i fer participar la gent. Aquest concurs de fotografia que proposen a Castella la Manxa pot ser una interessant iniciativa a seguir.

Hi van haver moltes altres intervencions com les de David Riu, Guillem L. Bonafont o Antoni Gutiérrez-Rubí. D’aquest darrer n’enllaço la seva presentació al final d’aquest post. En vaig omplir un bon bloc de notes!

Propostes

Amb tot, m’agradaria fer algunes anotacions a mode de propostes.

– Es va parlar molt de “ciutat”. D’acord, era citymarketing. Però considero que també caldria enfocar-ho cap a un target de pobles o municipis més petits. Moltes de les grans idees que es varen llençar són difícils d’aplicar en municipis de menys de 40.000 habitants, per exemple. Catalunya és un país de pobles.

– Crec que els espais taller i l’Speech Corner no van funcionar. La majoria d’assistents van (vam) quedar-se a la sala principal, a prestar atenció a les ponències. Caldria fer aquests petits grups de treball en una hora que no trepitgi les ponències.

– El turisme, la imatge, la marca… tot és molt bonic. Però, i els merders? De cara a futures edicions llenço la proposta que alguna de les ponències també tingui en compte el tema del tractament de la comunicació de crisi.

4 respostes a “Apunts del Marca Ciutat

  1. GLbonafont says

    Estic d’acord amb tu Sergi respecte la comunicació de crisi i la redefinició envers un target més reduit. Tot i així, el problema de moltes ciutats encara segueix sent la falta de marca i això és la base on ha de fonamentar-se tota la resta de la comunicació.
    Gràcies per l’enllaç!

  2. Sergi Sabaté says

    Llavors, Guillem, potser un altre suggeriment seria una ponència on es relati la creació i evolució de les marques a les ciutats. Un cop creada, parlem de la resta.

    Gràcies a vosaltres per haver-hi participat!

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Aquest lloc utilitza Akismet per reduir el correu brossa. Aprendre com la informació del vostre comentari és processada