El Perfil del Community Manager

Fins fa un temps els perfils de les persones que es dediquen als múltiples camps de la comunicació estaven, més o menys, definidament limitats. Un periodista era locutor de ràdio, o havia de fer una crònica per publicar al paper l’endemà, o feia una secció a la tele. I un càmera es limitava a prendre imatges, mentre un altre les editava posteriorment. O un publicitari gestionava comptes mentre el creatiu preparava l’anunci. I el cap de premsa anava darrera els mitjans, perseguint-los a base de faxos o mails amb convocatòries i notes de premsa. Punt i final.

S’hi fixen? Ningú oferia el diàleg directe amb l’espectador/consumidor. S’utilitzaven camins i camins d’intermediaris fins arribar a l’usuari final. Una de les barreres que ha trencat internet és aquesta, la dels excessius (i lents) camins des de l’orígen d’una informació fins al seu destí. Això i l’ús més accessible de la tecnologia ha ajudat a la proliferació d’uns nous perfils professionals. Renovar-se o morir.

Precisament, un estudi que publicava fa unes setmanes la periodista Cristina Aced al seu blog, revelava que un dels perfils professionals que més creixeran properament en demanda és el de Community Manager. Es tracta d’una persona que treballa en una organització (institució, empresa, etc..) fent seguiment i participant d’allò que es mou a la xarxa referent al seu sector. Vaja, un treballador 2.0.

Dimarts passat, a la secció d’internet que faig aquest estiu al programa L’Hora L de SER Penedès-Garraf vam parlar de reputació digital i vam posar força èmfasi en aquest nou personatge, el paper del Community Manager. Empreses com Ford i BBVA tenen ja persones dedicades només això. Ser 2.0 no és tenir un perfil a la xarxa social virtual que sigui on anar vomitant informació. Es tracta de fer seguiment del què es cou al teu sector i parlar-ne tenint, per exemple, un blog corporatiu. És important veure què es diu de tu (monitoring) i no tallar-se per fer comentaris i oferir els contrastos necessaris. Aquesta participació reforçarà la notorietat, credibilitat i posicionament, al mateix temps que ajudarà a la difusió. Tenir presència a la xarxa no és, només, utilitzar internet com un mostrador més. El discurs no ha de ser unidireccional. I aquest nou perfil busca, precisament, participar i aclarir conceptes amb els seus públics. De manera directa i transparent. Donant la cara. Darrerament s’han escrit coses interessants sobre el tema com aquest post de Sergio Escobar o una entrevista de la mateixa Aced a una persona que s’hi dedica. Tot i això, aquest paper encara està verd. Vam referenciar la setena edició del Cava&Twitts que van parlar de reputació digital.

També en política els partits necessiten una gestió de la seva reputació a la xarxa. Fa uns dies posava com a exemple l’us plenament electoralista que n’han fet els candidats catalans a les europees, i aquesta setmana Albert Medrán ha publicat un fantàstic post sobre la necessita d’un Community Manager per part dels partits polítics. Per últim, un altre recurs per potenciar la reputació on-line és la invitació de blocaires a actes o a provar productes. Doncs aquí estem…

9 comments to El Perfil del Community Manager

  • Albert Medrán  says:

    Excel·lent article Sergi, reflexions que fan falta! I gràcies per l’enllaç!

  • Joan Cuevas  says:

    Molt bon article! La tendència a la Multicanalitat és imparable. No es tracta de concentrar-ho tot en un espai, sinó de ser present a tot arreu.

  • Dani Gàmez  says:

    està clar que les possibilitats que donen les tecnologies són moltes. per exemple la de community manager. la reputació no la cultives tu. sinó que és el públic el que et cultiva la imatge. aquesta nova figura professional podrà interferir en la reputació. Ara bé, tiro una pregunta. Creieu que aquesta feina podrà estar tacada per falta d’ètica i moral en segons quins moments?

  • Albert Medrán  says:

    Per què hi hauria d’haver falta d’ètica o moral? No diem que les convereses són sinceres?

  • Sergi Sabaté  says:

    Exacte. Dani, m’he preguntat el mateix que l’Albert. No crec que es trenqui cap barrera d’aquestes tant… sensibles.

  • Josep Mª  says:

    La falta d’ètica o moral no la fa la feina en si, sinó la persona que esta al càrrec d’aquesta tasca. El community manager només és la resposta a un canvi en la societat. Amb l’aparició de la tele, la forma que tenien les marques per fer-se presents a la nostra vida va canviar. Ara, es obvi que aquestes marques tornen a necessitar una canvi o adaptació als nous mitjans.

  • Dani Gàmez  says:

    estic d’acord amb el Josep Mª. veurem amb els mesos com es desenvolupa aquest nou aspecte professional.

  • Sergi Sabaté  says:

    Sí, ha de ser un perfil que quedi identificat en una persona. A partir d’aquí, l’ètica i els moviments on-line d’aquesta persona es poden equiparar a l’ètica de la marca.

  • [...] cop és més evident que una marca necessita una gestió a través de la xarxa. No ens cansem de repetir…. Els municipis de Catalunya, tots 947, no deixen de ser marques amb uns potencials a explotar. Al [...]

Leave a reply

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>